вторник, 27 март 2012 г.

Бащата на Starbucks-Хауърд Шулц 2-ра част

                                                           ......Продължение.......
  Шулз започнал работа в американския клон на шведската фирма за кухненско оборудване "Хамарпласт". Там му направило впечатление, че най-големия клиент на машините й за шварц кафе (филтър кафе) била неизвестната фирма "Starbucks coffee, tea and spices", която работила близо до сиатълското пазарче " Пайк плейс". По онова време фирмата имала 4-ри магазина, в които продавала прясно смляно кафе, чай и подправки. Шулц се заинтригувал и не след дълго започнал работа, като неин маркетингов директор.
 Предприемаческият му дух се разбудил през 1982 г. когато по време на търговско посещение в Европа бил впечатлен от кафенетата в Милано и Верона. Кафенетата биля място за срещане на хората и място за културния живот в големите градове. Това било европейска традиция, която американците не познавали. Шулц осъзнал , че би могъл да пренесе и моделът в САЩ.
 След като се прибрал в САЩ, започнал да убеждава собствениците на Starbucks да продават готово кафе. Те не се съгласили и Шулц напуснал компанията, като през 1985г. отворил в Сиатъл собствено заведение на 3 етажа. През 1987г. собствениците на Starbucks решили да продадат фирмата и Шулц я купил за $ 3,8 млн., със собствени средства и пари, които събрал от частни инвеститори.
  ДО 1992 г., когато Starbucks станала публична компания, имала 165 нейни заведения. Шулц отстъпил от ръководството й през 2000 г., след като през последните години приходите на компанията нараствали с 49% годишно. След оттеглянето му този темп продължил. Но през 2007 г. дошъл момент на отрезвяване. Клиентите започнали да намаляват, а конкурентите нараствали, които открито се присмивали на цените на напитките, която компанията поставяла компанията.
  През 2008 г. Шулц се завърнал в Starbucks , като предприел жестоки мерки. Затворил 800 от най-ниско рентабилните заведения и уволнил 4000 служители. За половин час всички обекти в САЩ са спрели работа, за да могат баристите да преминат специален опреснителен курс за това как се приготвя качествено еспресо. Променил дизайна и обзавеждането на повечето заведения, за да засили усещането за уют и близост с използването на естествени декорации, дървени щандове, по-дълги маси, ръчно написани менюта. Подобрил и качеството на храната със свежи сандвичи, нови десерти и сокове.
 Успехът не закъснял.